De maatschappelijke opgaven (zowel milieu- als sociale uitdagingen) waarvoor we staan, zijn groter dan ooit maar inmiddels geagendeerd. De tijd begint te dringen om met drastische acties tot verbeteringen te komen en het tij te keren. Het nieuwe kabinet, inclusief de klimaatminister, moet de transitie naar duurzame energie een flinke versnelling gaan geven.
Maar hoe gaan ze dat nu precies doen? En wat is de rol van bedrijven en maatschappelijke organisaties? Om alle doelen te realiseren, is een gestroomlijnde daadkrachtige samenwerking tussen deze actoren vereist.
Urgente vraagstukken en inspirerende oplossingen werden aangehaald, zoals Project Drawdown: het meest omvattende plan dat ooit is voorgesteld om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wil je meer weten? Een verslag van het congres van duurzame daadkracht werd geschreven door Hans Snel van Nectar Marketing.
Zelf blikken we ook terug op een succesvolle editie van het Nationaal Sustainability Congres. Onze collega Marcel Spaas, manager Business Development bij FairClimateFund, presenteerde samen met Babette Porcelijn, schrijver van het boek ‘De verborgen impact’ en nummer 73 in de Trouw Duurzame 100, over de "Zin en onzin over duurzaamheid". Babette maakte tijdens deze sessie inzichtelijk wat er op wereldschaal (Think Big) gebeurt en vertaalde dit naar duurzame oplossingen (Act Now). Marcel belichtte de zin en onzin van CO₂-compensatie. Waarom variëren de prijzen van CO₂-compensatie zo? Hoeveel zou ik eigenlijk moeten betalen voor een ton CO₂-compensatie? En wat is de impact en additionaliteit van Fairtrade CO₂-compensatie?
Met trots kunnen wij zeggen dat onze presentatie door de congresbezoekers met maar liefst een 7.8 werd beoordeeld. Download onze presentatie hier