Uit onderzoek van FairClimateFund blijkt dat duurzaamheid inmiddels de norm is geworden voor veel bedrijven, maar het behoort vaak nog niet tot de core business. Bedrijven zijn vooral bezig met duurzaamheid vanuit intrinsieke motivatie en verantwoordelijkheidsgevoel.
Ten aanzien van klimaatneutraliteit hebben bedrijven een positieve houding en veel bedrijven reduceren een deel van hun CO₂-uitstoot. CO₂-compensatie wordt ingezet als er nog geen andere oplossing is.
Uit recent onderzoek van dagblad Trouw blijkt dat er nog veel onduidelijkheid is over CO₂-compensatie en dat er nog veel te verbeteren valt aan compensatieprojecten. Bedrijven geven aan dat zij behoefte hebben aan meer transparantie van aanbieders in deze markt. Het gebrek aan transparantie, de complexiteit van het onderwerp en onbetrouwbare compensatieprojecten zorgen ervoor dat veel bedrijven terughoudend zijn in de communicatie over CO₂-compensatie naar hun stakeholders.
Wil je meer weten over hoe bedrijven denken over duurzaamheid en CO₂-compensatie, lees dan ons onderzoek>
Ben je benieuwd naar de reactie van FairClimateFund op het onderzoek van dagblad Trouw, lees dan hier verder>